Jag vet av egen erfarenhet att det inte är lätt att sätta gränser och att det krävs träning att göra det. Jag minns när jag började träna och hur dåligt jag mådde av skuldkänsla av att säga nej till min familj och vänner men jag var bara tvungen att göra det för jag mådde inte bra, jag hade ingen tid till mig själv att stanna upp och andas på. Som Helena, mamma, fru, heltidsarbetande sjuksköterska, ja ni vet, jag skulle helt enkelt finnas där för andra men inte för mig själv. Jag jobbade ju som sjuksköterska och vara kvinna så betyder det ett kall och inte yrke. Men min ork fanns inte längre och det var dags för en förändring.

Det har inte varit en helt lätt resa för vi har helt enkelt inte fått lära oss att sätta gränser och att sätta oss själva i första hand. Vi har fått lära oss sedan barnsben att vara hjälpsamma och snälla för det är så våra föräldrar och samhället vill ha oss, acceptera allt och bara säga ja. Så nu är det dags att lära om och säga Nej till andra och Ja till mig själv.

Idag, ca 10 år senare så är det enkelt att säga nej men ska jag erkänna att ibland gnager känslan till av skuld men försvinner snabbt igen. För det kommer alltid finnas personer som utnyttjar andra människor för deras egen vinning skull och får dom inte det dom vill ha så betyder du ingenting för personen har helt enkelt ingen nytta av dig längre.

Hur tränar man på att sätta gränser?

Först så behöver du tänka ut när du behöver sätta gränser och hur blir du påverkad när du sätter gränser. Hur reagerar du när te x någon vill ha något av dig men du vill inte ge det eller bli tillfrågad om hjälp fast du redan har egentid inplanerat. Hur känns det i kroppen? Oroligt? Skuldkänsla?

När jag började sätta gränser sa jag nej en hel dag bara för att träna och var det något som jag ville göra så tog jag kontakt dagen efter och sa att jag ångrat mig 😉

Bestäm att om du redan har något inbokat så håller du fast vid det även om det ”bara” är egentid men gör det enklare för dig att veta vad du ska svara vid tillfrågningar och ge ett annat förslag som, tyvärr kan jag inte i helgen men vad säger du om nästa vecka?

Kom ihåg att träna, träna, träna på säga ja till dig själv och kom ihåg att det tar tid att ändra ett gammalt invant beteende från barndomen.

Det flera andra områden för gränssättning ex vid sexuellt beteende och beröring som absolut inte är ok utan samtycke.

Väl mött
// Helena

 

Kategorier: Blogg

Kommentera

%d bloggare gillar detta: