Forskning visar att vi tänker ca 65.000 tankar/dygn och 95% är samma tankar som vi hade dagen innan vilket ger oss ca 3500 nya tankar att tänka och av alla tankar vi tänker om oss själva är 80% negativa. Det låter inte direkt upplyftande men bra att få vetskap om det så vi kan förändra vårt tankesätt och våra tankar om oss själva.

För min verklighet är inte lik någon annans verklighet då den har skapats utifrån mig och min omgivnings åsikter och deras sanningar under min uppväxt. Och när jag förändrar mina tankar förändras min illusion av världen till en annan illusion alltså när jag förändrar min inre värld så förändras även min yttre värld.

 

Hur medvetna är vi om vad vi tänker på?

Vi är nog inte så medvetna i  alla våra tankegångar utom när vi är närvarande i nuet och vad vi foukserar på.
Och det är inte konstigt att vi blir hjärntrötta och energilösa emellanåt om vi inte tar en stund att stilla sinnet.
Många som är sjukskrivna eller har varit i en utmattning,  är det just hjärntrötthet som är den huvudsakliga orsaken och många blir också ljudkänsliga. Hjärnan ska sortera så många intryck som stillbilder, rörliga bilder och ljud från vår omgivning, från våra datorer och mobiler som ständigt ger oss information som ska sorteras i olika fack. Även när vi är lediga sitter många med mobilerna eller när dom tränar så har dom musik i hörlurarna för att utesluta ljuden runt omkring oss vi inte vill höra.

Hur ofta lyssnar du till tystnaden?

Vi är vana att ha ljud omkring oss hela tiden och till slut märker vi inte av dom för att de finns i bakgrunden, onaturliga ljud som trafik, signalhorn, musik etc och det är sällan vi har det helt tyst. De gånger vi märker skillnad är när de som bor i staden övernattar på landet så är tystanden märkbar och de som är vana  med tystnaden när de ska sova har svårt att komma till ro av stadens brus och ljud.

Det händer att det är svårt att koppla av när vi ska sova för tankarna rusar runt i huvudet och påminner oss om dagens händelser.  För att se vad vi lägger energi på med våra tankar så kan du sätta dig ner  innan du lägger dig eller göra detta under kvällen och försöka stilla sinnet med en lättare meditation.

Stilla tankarna  

Börja med att fokusera på din andning och observera andningen, du ska inte förändra något utan bara studera din andning och känna hur den känns. Följ med andetagets väg genom kroppen och följ med andetaget ut, för varje andetag blir du mer och mer avslappnad.
När du suttit en liten stund börjar sinnet som är rörligt och lättdistraherat lyssna på dina tankar och du kan se var du är tankemässigt. Är du  kvar på jobbet, i mötet, mejlet som irriterade dig eller telefonsamtalet du inte hann ringa eller som utvecklade sig fel?

När du identifierat dina tankarna så frågar du dig själv om du kan göra något åt dessa tankar nu eller om det kan vänta tills dagen efter.
Sedan släpper du taget om dom och kommer de åter så släpper du tanken igen. Sinnet är som sagt lättdistraherande och rörligt så det är inte alls konstigt om vi blir distraherade men du ska inte fastna i en tanke. För att göra det lättare kan du visualisera sinnet som en ficklampa och när du fastnar i en tanke, ja då lyser ficklampan på denna tanke, föreställ dig att du släcker ficklampan och sinnet har inte fokus på tanken längre.
Sitt tills du känner tankarna stillat sig, du känner dig lugnare och mer harmonisk till sinnet.

 

Lycka till!

Jag önskar dig allt gott i livet <3

// Helena
Cert.Livscoach
Cert.Mindfulness instruktör
Leg.Sjuksköterska


Kommentera

Denna webbplats använder Akismet för att förhindra skräppost. Läs mer om hur dina kommentarsuppgifter behandlas.

%d bloggare gillar detta: