Hur jag hittade vägen till den inre friden!

Hur jag hittade vägen till den inre friden!

IMG_2996

Sen jag gick in i den berömda väggen så som många andra, så behöver jag verkligen ta hand om mig själv mentalt. Att stressa sig igenom en vecka utan andningspaus är inget för mig numer. Jag VET hur kroppen reagerar då..jag tappar ord, har inget tålamod och mindre ork till familjen, blir ilsk och irriterad.. Mja som ni hör är det inget trevligt tillstånd och jag mår dåligt. Så detta vill jag definitivt undvika

Överlevnad

När jag var som mest tömd på energi och minst stresstålig, så satte jag in  morgonrutiner, klockslag för varje moment såsom när flickorna skulle vara ur sängen, klä på sig-kläderna var givetvis redan framlagda på kvällen före, äta frukost med tända ljus och dämpad belysning var ett måste, borsta tänderna och håret samt klä på sig för att gå till skolan. All denna planering var för att utesluta kaos i min hjärna. Jag förklarade för barnen att jag inte klarade av saker längre som jag gjorde tidigare, vad som händer i mig när jag blir stressad och de kom med fler idéer till hur vi kunde förbättra vår vardag samt hur jag skulle kunna bli piggare genom att göra något kul, bara för min skull.  Med familjens stöd och hjälp fungerade planering bra och gör det faktiskt än.

Andningshålet

På mitt gamla jobb som sjuksköterska på akutmottagningen var stressen hög, i början var den positiv, sporrande och gjorde mig vaksam på förändringar i patienters tillstånd. Men med tiden började stressen ta ut sin rätt och vissa dagar fick jag inte ens lunch pga av hög arbetsbelastning. Jag kommer ihåg min första halka på jobbet, ambulanserna kom in som på löpband med människor som hade brutit både armar och ben, varit med i trafikolyckor etc. Ja listan kan göras lång. Efter ett sådant pass kom jag på att jag varken hade ätit mat eller kissat på hela arbetspasset( 8 timmar). Kollegorna skrattade när jag berättade det och sa, ja så är det och ta med dig den klassiska sjuksköterskelunchen imorrn så du får lite energi i kroppen.  Ja gissa vad som alltid finns i min väska härdanefter?! Jo, en banan för den kan du äta i stort sett överallt.
Hihihi efter denna lilla omväg vill jag dela om hur jag gjorde för att hitta min inre frid på arbetet, jag började ”torrkissa”. Ja du läste rätt, torrkissa, på toaletten får du vara ifred, få en stund för dig själv och skaka av dig den värsta stressen.  Jag satte mig bara på det nedfällda toalocket och andades djupt ner i magen,  kände hur kroppen bromsades upp och stressen rann av mig. Detta gjorde att jag kunde prestera mer men på ett mer hälsosamt sätt.

Meditation

Jag har mediterat sedan 2006 men inte förrän där och då (2009)förstod jag hur viktig andningen och meditationen är för mig och har sedan dess blivit en stor del i mitt liv. Jag försöker meditera/sitta i min kraft varje dag,  för att vara mera i nuet och uppleva närvaron av mig själv och andevärlden. Men tyvärr slarvar jag med det men den inre friden jag upplever efter jag mediterat är obeskrivbar.

Hur gör du när behöver varva ned? Dela gärna med dig av dina tips <3

About Helena

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

↓
%d bloggare gillar detta: